Sok szülőt foglalkoztat évről évre a kérdés: vajon kell-e nyáron gyakorolnia a gyerekeknek, vagy elegendő a pihenés és feltöltődés mindenféle ismétlés és tananyag nélkül?

A nyári szünet az élmények, a szabadság és a feltöltődés ideje. Sokan azonban évről évre felteszik a kérdést: Kell-e a gyereknek gyakorolnia nyáron? Szükség van-e arra, hogy ne „essen ki a ritmusból”?

Tanítói tapasztalataim alapján és a legfrissebb szakirodalmi álláspontokat figyelembe véve azt gondolom: nincs szükség a klasszikus értelemben vett tanulásra, gyakorlásra, főleg nem a teljes vakáció alatt.

Mit mondanak a szakemberek?

Fejlesztőpedagógusok szerint a gyerekek nyáron is fejleszthetők, de csak akkor, ha az önkéntes, örömteli és játékos formában történik. A hangsúly az élményen van: az örömteli rajzoláson, a beszélgetésen, a mesehallgatáson, a játékos fejlesztő tevékenységeken (labdázás, sarazás, biciklizés, kreatívkodás…), egyszóval az érdeklődés felkeltésén.
A pszichológusok is egyetértenek: a gyerekek számára a nyári pihenés legalább olyan fontos, mint a tanulás maga. Az érzelmi biztonság, a kötetlen játék, a családi időtöltés hosszútávon többet ér, mint egy-egy kitöltött munkafüzet. Nincs is annál rosszabb ha akarata ellenére leültetjük a gyermeket kedve ellenére kötelezően elvégzett feladatok elé a vakáció közepén.
Fontos megérteni, hogy a tananyag egy részének elfelejtése teljesen természetes folyamat. A szeptemberi iskolakezdés része a tudás újraaktiválása, az emlékezet frissítése. Ez nem hiba, hanem a tanulási folyamat normális velejárója. Szeptember elején jó magam is több órát szántam az alapos ismétlésre, az előző évben megszerzett tudás felelevenítésére. Bízzunk a pedagógusban e téren is.

Az olvasás élménye, a napi olvasás megszerettetése sok szülőnek és gyermeknek okoz nehéz perceket. Ez nem a nyári kötelező olvasmányokkal kezdődik! Egy-egy érdekes és izgalmas könyv, amit a gyerek maga választ a nyár folyamán csodákat tehet. Olvassunk együtt, válogassunk könyvet közösen, menjünk el gyerekkönyvtárba, kérdezzük meg, mi érdekli gyermekünket, és igazítsuk ehhez a választást is! Az is olvasásgyakorlás, ha az interneten egy általa kívánt információt keresünk meg együtt, és ő olvassa fel! Az olvasás megszerettetésére ajánlom korábbi blogbejegyzésemet: Hogyan érhetjük el hogy gyermekünk élvezze az olvasást- Az olvasás szeretete gyermekkorban –címmel a  www.magyardiakok.hu elérhető.
Ha a szülő mégis úgy érzi, hogy jó lenne ismételni valamit a nyár során, mert gyermekének szüksége van rá, lemaradt, vagy gyermeke igényli és szereti a tanulást, akkor is fontos a mértéktartás. Semmiképp sem szükséges egész nyáron, napi rendszerességgel tanulni. Érdemes inkább előre kijelölni egy-egy napot, órát, amikor egy kis „tanulás-idő” kap helyet a programban. Ez történhet akár szülői segítséggel, akár egy szakember (pl. korrepetáló pedagógus) közreműködésével – de mindig a gyermek beleegyezésével, hangulatára, teherbírására hangolva. Ha ezt tisztelettel, szeretettel közelítjük meg, akkor az ismétlés is lehet örömteli, kapcsolatot mélyítő tevékenység.

Hangolódás az iskolára

A vakáció utolsó két hete alkalmas arra, hogy a gyerekek finoman visszahangolódjanak az iskolai keretekhez. Ilyenkor lehet napi 15-20 percet olvasni, kis játékos matekfeladatokat megoldani, naplót írni vagy rajzolni az élményekről, fotóalbumot szerkeszteni a nyári élményekből. A kulcsszó: nem erőltetni. Akkor és úgy, ahogy a gyereknek jól esik.

Néhány ötlet a finom visszazökkenéshez:

Rajzold le, milyen volt a nyaralás!

Olvass fel egy oldalt a nagyinak, mert ő már nem lát olyan jól. :)))

Számoljátok meg, hány kavicsot gyűjtöttetek a strandon. Találj ki rá számolási feladatokat!

Találjatok ki egy mesét a kerti állatokról!

Készítsetek nyári naplót rajzokkal, rövid mondatokkal!

Interaktív tananyagok használata (pl: szorzótábla gyakorláshoz)

Keressetek egy videót vagy cikket, ami érdekli őt, és olvassátok el együtt!

Játsszatok „magyar szókirakót, helyesírási versenyt”

Kincskereső térkép logikai matematikai feladatokkal (Hogyan teheted játékossá és hasznossá a matematikát gyermeked számára? – www.magyardiakok.hu )

További tippek:
Kezdjük el a korai lefekvést fokozatosan visszaállítani, ne az utolsó nap!

Menjünk el közösen tanszereket vásárolni – hagyjuk, hogy a gyerek is válasszon.

Találkozzon iskolatársaival, barátaival – egy közös fagyizás vagy játék sokat segít.

Vegyük elő a tavalyi iskolatáskát, nézzük át együtt, mi maradt benne, mire lesz szükség.

Beszéljünk pozitívan az iskolakezdésről, emlékeztessük a jó dolgokra: barátokra, közös élményekre, kedvenc tantárgyakra.

A gyerek tanulásában a kulcs mindig a motiváció, a kíváncsiság felkeltése és az érzelmi biztonság.
A nyár szóljon elsősorban tehát játékról, szabad levegőről, beszélgetésekről, közös örömteli eseményekről. Ha ezekhez társul egy kis kedvcsináló olvasgatás vagy rajzolgatás, játékos gyakorlás, akkor jól jár a gyerek és a szülő is, mellyel az iskolakezdés is sokkal simább és zökkenőmentesebb lehet.